Vakantaseren over Mooi Zutendaal

Vanaf januari 2016 maakt het vakantiepark Mooi Zutendaal onderdeel uit van Landal GreenParks. Ik zag daarin een mooie aanleiding om het park alvast eens te gaan verkennen.

Op een stormachtige vrijdagavond vertrokken we richting het Zuiden. We konden pas laat op pad maar zoals het gezegde luidt, ieder nadeel heeft zijn voordeel. De weg was rustig en we konden lekker doorrijden. Mooi Zutendaal ligt vlakbij het dorpje Zutendaal, net over de grens bij Maastricht in Belgisch Limburg. Rond half elf arriveerden we bij de receptie. Die was natuurlijk op dit tijdstip gesloten maar een telefoontje bracht al snel een attente medewerker die ons naar de woning bracht.
Daar stond ons een heerlijk welkom op te wachten.

Jan des Bouvrie woning
We verbleven in een nieuwe woning (type 6 CE voor de liefhebbers) die door Jan des Bouvrie is ontworpen en ingericht. Na een afzakkertje gingen we snel naar bed. De volgende ochtend zagen we pas echt goed waar we zaten. We openden de gordijnen van de slaapkamer en het licht straalde binnen. De woning lag op een hoek van het park, aan de bosrand.

In alle kamers was er veel glas waardoor het binnen erg licht was. Des Bouvrie (ik ben geen kenner hoor) heeft dit gecombineerd met lichte tinten waardoor de woning een heel lichte en frisse uitstraling heeft. De bungalow is helemaal van hout en op de een of andere manier konden we dat goed merken. Het geeft een heel natuurlijk gevoel. Je voelt je niet zo opgesloten.  Op ons verlanglijstje voegden we toe: een houten huis.

Iedere slaapkamer heeft een eigen badkamer en suite dus je kunt je voorstellen dat we ons helemaal de koning te rijk voelden. Mijn dochter stalde meteen al haar spulletjes uit in het toiletkastje.

Mooi Zutendaal heeft naast deze nieuwe Jan des Bouvrie woningen ook chalets en bungalows. De rode draad in het park is dat alle woningen voornamelijk van hout zijn.

Mooiste uitzicht van Vlaanderen
Na het ontbijt ging ik me aanmelden bij de receptie. Aangezien het een rustig weekend was op het park, namen de medewerkers alle tijd om me bij te praten over Mooi Zutendaal, de overgang naar Landal GreenParks en de leukste uitgaanstips voor de omgeving. Op basis van dit gesprek en de informatie die ik mee kreeg, heb ik een top 5 gemaakt van uitstapjes in de omgeving. Deze top 5 staat aan het eind van dit artikel.

Wij kozen zelf voor Connectera dat zich aanprijst met "het mooiste uitzicht van Vlaanderen". Connectera is een van de toegangspoorten van het Nationaal Park de Hoge Kempen, op ca. 20 minuten rijden van Zutendaal. Het ligt pal naast Maasmechelen Village. Connectera is een mooi staaltje "omdenken". Vroeger was het terrein een mijngebied waar tot in de jaren 80 steenkool werd gedolven. Ook deze mijnen werden net als in Nederlands Limburg uiteindelijk gesloten. Wat te doen met het terrein? Uiteindelijk is besloten hier een natuurgebied van te maken. De afvalhopen werden omgetoverd in uitzichtpunten en de grintgaten werden mooie meertjes. Men claimt dat je tijdens het wandelen het mooiste uitzicht van Vlaanderen ervaart. Ok, dat wil ik dan zelf wel eens zien.

We gingen op pad met een paar onwillige kinderen maar gaandeweg veranderde de sfeer. De harde wind met de mooie uitzichten bovenop de afvalberg maakten dat dit een interessante wandeling werd. Aan het begin beklommen we een oude mijnlifttoren en hadden we al een aardig uitzicht. Het uitzicht bovenop een van de oude afvalbergen na ongeveer een half uur lopen was echt de moeite waard. Op een heldere dag heb kun je tientallen kilometers ver zien. Vandaag was het bewolkt maar ook het uitzicht op de meertjes en herfstbossen was niet mis. Na de afdaling zagen we dat je bij 1 van de meertjes kon waterskiën. Ik vond het al met al een mooie manier om een oud industrieel terrein weer een nieuwe bestemming te geven.

Een redder in het zwembad
Zoals dat vaak gaat in dit soort weekendjes, heb je te weinig tijd om alles te doen wat je eigenlijk zou willen doen. Op het park was in ons weekend geen animatie maar we hebben ons absoluut niet verveeld. Er zijn bovendien een binnen- en buitenspeelplaats aanwezig.

We konden natuurlijk niet vertrekken voordat we het zwembad hadden getest. Het regende inmiddels maar binnen was het aangenaam warm. Mijn 2 zonen en ik waren de enige zwemmers op dat moment. Gelukkig was er ook nog een redder. Weer wat geleerd, een badmeester heet in Belgische Limburg een redder. Prachtige taal dat Vlaams. Het zwembad was niet bijzonder groot en had geen glijbanen of stroomversnellingen. Het drijvende eiland in het zwembad maakte dat meer dan goed. Lekker stoeien en elkaar er af proberen te trekken. Ik merkte dat mijn oudste zoon steeds sterker begint te worden. Nog even en ik ga het verliezen! Een prima zwembad om aan het eind van de dag even lekker bij te komen. Naast het binnenbad ligt voor de warmere dagen ook een buitenzwembad.

Veel te snel zat het weekend er al weer op. Mooi Zutendaal is ons goed bevallen. De Jan des Bouvrie woning voelde echt goed door het vele hout dat is gebruikt. Er is genoeg te doen op het park en het zal zeker geen probleem zijn een leuk uitstapje in de omgeving te maken.

Ik weet zeker dat de komende tijd veel mensen gaan vakantaseren over Mooi Zutendaal.

Mooi Zutendaal is nu al te boeken bij Landal GreenParks voor verblijven vanaf 4 januari.
Direct naar de pagina? Mooi Zutendaal

Top 5 uitstapjes
1) Mooi Zutendaal ligt vlakbij leuke steden als Hasselt, Tongeren en Maastricht. Wat is er leuker dan op zondagochtend frühshoppen op het Vrijthof en daarna langs de Maas of door de binnenstad flaneren?

2) Vlakbij het park kun je een bijzondere fietstocht maken. Niet op een gewone fiets maar op een railbike. Met een speciale fiets, peddel je door de prachtige natuur over oude treinsporen. We hebben dit in Zweden al eens gedaan en dit is zeker een verrassend leuke activiteit.

3) Op een paar kilometer van het park, vlakbij Zutendaal, ligt  in het Nationaal Park Hoge Kempen het Blotevoetenpad. Trek je schoenen uit en laat je tenen direct kennismaken met de natuur. Dit pad was helaas al gesloten tijdens ons weekend omdat het seizoen voorbij was.

4) Heb je kleine kinderen en is het slecht weer, dan biedt Plopsa Indoor Hasselt zeker uitkomst. Een themapark gebaseerd op Kabouter Plop en andere Studio100 figuren. Plopperdeplop.

5) Aangezien we maar een kort weekend hadden, kozen we voor de laatste tip: Maasmechelen. Maasmechelen is een stadje op ongeveer 20 minuten rijden van Mooi Zutendaal. Zowel natuurliefhebbers als shoppers kunnen er hun hart ophalen. De wandelaars slaan bij de parkeerplaats af richting Connectera. De shoppers gaan naar rechts en komen in Maasmechelen Village. Een outlet dorpje dat meer dan 100 winkeltjes heeft waar je alle bekende merken kleding etc tegen outletprijzen kunt kopen. Ik zal jullie heel eerlijk bekennen dat dit niet echt mijn ding is maar mijn dochter (en aan de drukte te zien vele anderen) keek haar ogen uit!

Fotoverantwoording: alle foto's in dit artikel heb ik zelf gemaakt.