Vakantaseren over mijn reisheld



Mijn reisheld? Als ik echt moet kiezen twijfel ik heel erg tussen Michael Palin, Redmond O’Hanlon en Bill Bryson. Met het mes op de keel kies ik uiteindelijk voor de laatste. Bryson heeft naast een aantal reisromans ook boeken over wetenschappelijke onderwerpen gepubliceerd. Hij is waarschijnlijk het bekendst van: “Een kleine geschiedenis van bijna alles”.

De reisromans van Bryson zijn eigenlijk niet echte reisverhalen, maar eerder een grappige aaneenschakeling van anekdotes die zich toevallig ergens onderweg in Australië, Europa of Amerika afspelen. Er zit naast de droge humor altijd een mooie melancholische ondertoon in zijn verhalen die mij erg aanspreekt. Mijn favoriete roman van hem, “A walk in the woods”, is daar een perfect voorbeeld van. Het is een heerlijk en hilarisch verhaal over een lange wandeltocht met een oude vriend over het Appalachian Trail in het Oosten van de VS. Het boek is inmiddels ook verfilmd met Robert Redford en Nick Nolte in de hoofdrollen.


Het maakt mij eigenlijk niet eens zoveel uit waar de verhalen zich afspelen. Ik heb ook zijn andere niet-reisromans met veel plezier gelezen. Bryson leert me dat je door een bepaalde manier van kijken, prachtige en grappige verhalen kunt vertellen. Waarschijnlijk is dat de rode draad bij al mijn reishelden, want ik herken dat ook bij Palin en O’Hanlon. Het zijn alle drie gewoon bijzonder goede vertellers. En ik luister er graag naar.

 Wie is jouw reisheld en waarom? Laat het weten via een comment/reactie op dit artikel!